واردات هزار تُنی نوت‌بوک علی‌رغم افزایش تعرفه گمرکی

واردات هزار تُنی نوت‌بوک علی‌رغم افزایش تعرفه گمرکی

علی‌رغم افزایش تعرفه گمرکی نوت‌بوک از ابتدای سال جاری، ظرف هفت ماه بالغ بر یک میلیون کیلوگرم واردات داشتیم که با یک بررسی ساده می‌توان به این نتیجه رسید که تنها هزینه خانوارها را افزایش داده‌ایم.
به گزارش گرداب ابتدای سال جاری مجموع حقوق گمرکی و سود بازرگانی برای واردات نوت‌بوک پنج درصد رشد کرد تا از این طریق زمینه رونق تولیدات داخلی فراهم شود.

چنین تصمیمی از سوی هیات وزیران در پایان سال گذشته که نهایتا منجر به افزایش این تعرفه و ثبت در کتاب مقررات واردات و صادرات سال 94 شد، نگرانی فعالان این بازار را به همراه داشت تا جاییکه آنها صراحتا تأثیر این تصمیم را بر قیمت محصولاتی نظیر نوت‌بوک، تبلت و لپ‌تاپ دانستند.

هیات وزیران در جلسه 27 اسفند سال 93 با مصوبه خود تعداد طبقات تعرفه‌ای واردات را از 14 به 10 طبقه کاهش داد تا تجارت سهل‌تری را پیشِ‌ روی تجار ایرانی قرار دهد اما افزایش تعرفه برخی اقلام وارداتی با شعار حمایت از تولید داخلی، موجب شکل‌گیری نارضایتی‌هایی شد.

سال گذشته تعرفه کالای نوت‌بوک از 4 به 10 درصد رسید که این افزایش نرخ به عقیده بسیاری از کارشناسان این حوزه در کنار موضوعاتی نظیر مالیات بر ارزش افزوده، باعث افزایش قیمت این کالا در سطح بازار و به تبع آن افزایش کالاهای قاچاق شد.

حال با توجه به اینکه تعرفه این محصول پنج درصد رشد داشته و به نوعی علی‌رغم افزایش قیمت نوت‌بوک، آمار می‌گوید که طی هفت ماه ابتدای سال 94 بالغ بر یک میلیون کیلوگرم نوت‌بوک وارد کشور شده است.

ارزش این میزان واردات 1,068,489,885,072 ریال یا به عبارتی 36,799,699 دلار بوده است.

حال با توجه به این میزان تقاضا برای واردات این محصول ضروری و مورد نیاز اغلب خانوارهای ایرانی، وقت آن نرسیده که سیاستِ بازی با تعرفه‌ها را حداقل در این بخش به بوته نقد بگذاریم یا حداقل به دنبال راهی برای کاهش قیمت تمام شده باشیم؟

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






[ یک شنبه 15 آذر 1394 ] [ 21:32 ] [ عباسعلی مدبر ]
[ ]